SPLENDOR

5 lipca 2011

Czy Skoda Octavia jest taka zła ?

Skoda bije w Polsce rekordy sprzedaży. Po raz 3. z rzędu jest najchętniej kupowaną marką w naszym kraju, mimo że w porównaniu do Forda czy Toyoty jej paleta modelowa to zaledwie kilka pozycji. Czytając często fora motoryzacyjne można spotkać się z wypowiedziami, że Skoda Octavia to samochód dla plebsu, starszych ludzi w kapeluszach, ale czy na pewno ten samochód jest taki zły?


Zobaczmy co takiego prezentuje Skoda. Produkcja drugiej generacji modelu rozpoczęła się w 2004 roku. Samochód znów zbudowano na płycie podłogowej Golfa (tym razem model V). Pod względem stylistycznym Octavia zbliżyła się do flagowego auta Skody – Superb (podobny kształt świateł oraz większe rozmiary osłony wlotu powietrza). Jest również nieco większa od swojej poprzedniczki i, co najważniejsze, niezmiennie cieszy się dużą popularnością. W Indiach oferowana jako Skoda Laura, żeby odróżnić ją od wciąż sprzedawanej tam Octavii I. cenę. Nie zmieniły się więc założenia. Nowa Octavia podobnie, jak i jej pierwsza generacja wykorzystuje płytę podłogową Volkswagena Golfa (tym razem piątej generacji), jego nowy wielowahaczowy układ tylnego zawieszenia a także jednostki napędowe. W odróżnieniu od dotychczasowego modelu, nowa Octavia zwiększyła znacząco swoje wymiary. Długość auta wzrosła o 65 mm (obecnie wynosi 4572 mm), szerokość o 38 mm (1769 mm) i o 31 mm wysokość (1462 mm). Rozstaw osi wzrósł natomiast o 68 mm (2580 mm). Dzięki temu zabiegowi pasażerowie z pewnością docenią więcej przestrzeni we wnętrzu, szczególnie na tylnym siedzeniu. Nowy model zachował charakterystyczny styl pierwszej Octavii. Zmieniono jednak nieco kształt przedniej części nadwozia, który przypomina trochę o „numer większego” Superba, nowe przetłoczenia boczne oraz nowa tylna część pojazdu – układ świateł, pokrywa bagażnika. Nowością jest również wbudowanie dodatkowych kierunkowskazów w boczne lusterka.

Przykuwająca wzrok atrapa chłodnicy z chromowanym obramowaniem oraz tradycyjnym pionowym „żebrowaniem” to jeden z najbardziej uderzających elementów stylistyki zewnętrznej. Przednie reflektory mają elegancki i jednocześnie niebanalny kształt. Rozciągają się w kierunku błotników i nadają Škodzie Octavia elegancji. Jeśli przyjrzeć się im dokładnie, dostrzec można oryginalny szczegół - logo „Octavia”. Tylny zderzak jest jednolity i – podobnie jak zderzak z przodu czy listwy boczne – ma kolor nadwozia. Ten zabieg dodał Octavii bardzo kompaktowego, a jednocześnie dynamicznego wyglądu. Tylną część auta dodatkowo wyróżniają lampy odblaskowe, które mają kształt „kocich oczu“. Deska rozdzielcza z wyświetlaczem Maxi-DOT ma wyraziste, białe podświetlenie, gwarantujące doskonałą widoczność wszystkich informacji, które prezentowane są bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.


Octavia oferuje różne wersje wyposażenia, w podstawowej wersji Classic to doskonała propozycja dla wszystkich, którzy poszukują ekonomicznego samochodu, łączącego wyjątkową funkcjonalność z elegancją i szykiem.

W topowej wersji Laurin & Klement

zaskakuje elegancją i bogactwem wyposażenia. Z zewnątrz wyróżniają się przyciemniane szyby, siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich CEPEUS i ozdobna końcówka układu wydechowego. Wewnątrz jasna, skórzana tapicerka Royality z logo L&K, chromowane klamki, elementy wykończenia wnętrza Klavier nadają ponadczasowego charakteru.

Bezpieczeństwo zapewnia komplet systemów wraz z ESP z ASR, zagłówkami WOKS, które lepiej chronią kręgosłup podczas zderzenia z kurtynami powietrznymi. Manewrowanie na placu ułatwią czujniki parkowania z tyłu i z przodu auta. W standardzie znajduje się m.in. tempomat, dwustrefowa klimatyzacja Climatronic, podgrzewane fotele przednie, komputer pokładowy z wyświetlaczem Maxi-DOT oraz radioodtwarzacz Škoda Auto Bolero ze zintegrowaną zmieniarką na 6 płyt CD i odtwarzaczem MP3 oraz wejściem AUX IN. Dobrą widoczność zapewniają reflektory ksenonowe z dynamiczną regulacją zasięgu świateł i modułami obrotowymi oraz ze spryskiwaczami.

Rozsądny, rodzinny samochód powinien być dość mocny, żeby uciągnąć rodzinkę i ekonomiczny – żeby nie narazić budżetu. Skoda oferuje wiele silników :


1.4 MPI (80KM)
1.6 i 16V FSI (115KM)
1.6 MPI (102KM)
1.9 TDI PD (105KM)
1.8 TSI (160KM)
2.0 i 16V FSI (150KM)
2.0 TDI CR DPF (140KM)
2.0 TFSI (200KM)
2.0 TDI CR DPF (170KM)
1.4 TSI (122KM)
1.6 TDI CR DPF (105KM)
1.2 TSI (105KM)
2.0 TDI CR DPF (110KM)
1.8 TSI (150KM)


Jeśli będziecie dużo jeździć, to weźcie diesla. Najlepiej 2.0TDI o mocy 140KM. Ma niedużą turbodziurę, ale jak już wskoczy na około 1700 obr./min. to strzela przed siebie jak narwane dziecko. Jest nawet mocniejsza, 170-konna wersja, ale jej cena w ogóle nie jest „rodzinna”. W sumie wszystkie motory wysokoprężne w Octavii II są trochę drogie – najsłabsze i najtańsze o mocy 105KM nie urzekają dynamiką, ale nie można powiedzieć, że są ospałe. Radzą sobie z autem zarówno w mieście jak i na trasie, a praktyka w poprzednim modelu pokazała, że są do tego mało kłopotliwe w eksploatacji. I tak trochę kosztują i zwrócą się po większym przebiegu, dlatego jeśli takowych nie planujecie, to weźcie „benzynę”, bo wariantów jest sporo. Najlepiej co najmniej 1.6l o mocy 105KM, ale nie spodziewajcie się rewelacji. Po prostu da sobie radę w tym aucie. Jeden z najlepszych wyborów to doładowany 1.4TSI o mocy 122KM. Pali mało, jest elastyczny i świetnie jeździ. Kolejny, dobry zakup to również doładowany 1.8l o mocy 160KM. Jest droższy, ale i mocniejszy, dlatego jeśli szukacie czegoś szybszego, to powinniście go pokochać – niecałe 8 sekund do 100km/h w nudnym kompakcie robi wrażenie.

Supertest Ekonomii 2011 który odbył się już po raz ósmy ,mający wykazać jak oszczędnie da się jeździć w normalnym ruchu i narzuconym limicie czasu . Walka odbywała się na trasie przebiegającej z Warszawy przez Puławy, Radom i z powrotem.
W Superteście wzięły udział samochody wyposażone w najnowsze ekologiczne technologie, a 6 z 14 aut firma Michelin wyposażyła w energooszczędne opony Energy Saver oznaczone logiem „Green X” odznaczające się niskim oporem toczenia dzięki któremu zużycie paliwa zredukowane jest średnio o 0.2 l/100 km. Na starcie stanęły następujące pojazdy:

Alfa Romeo MiTo 1,6 JTDm , Fiat Doblo 1.6 Natural Power, Fiat Panda 1.2 Natural Power, Fiat 500 1,3 JTDm, Iveco EcoDaily 3.0 Natural Power, Mercedes Benz Sprinter 1.8 NGT, Mitsubishi ASX 1.8 DiD, Opel Zafira 1.6 EcoFlex Turbo , Peugeot 308 1.6 e-HDi , Skoda Octavia GreenLine 1.6 TDI, Toyota, VW Caddy Maxi Life 2.0 EcoFuel, VW Passat 1.4 TSI EcoFuel.

Zwycięzcą testu w klasyfikacji aut napędzanych tradycyjnym paliwem okazała się Skoda Octavia Greenline 1,6 TDI CR DPF 105KM , wynik 1,9l/100km, to niecałe 6 litrów oleju napędowego na trasie całego rajdu.

Więc może Skoda nie jest taka zła? Ale to już indywidualna ocena.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz